måndag 24 juni 2013

Skaparglädje


DSC_0276
En njutning för mig är att tillverka och skapa saker. Det kan vara alltifrån matlagning, målning, vävning till att klippa i konservburkar… I stort sätt allt där jag finner glädje och tillfredställelse i att skapa. Men det är dock viktigt att det är av lust och inte tvång för att känna skaparglädjen. Mitt skapande går i perioder och lite efter årstid i vad som är lämpligt och vad man har tillgång till. En grej jag kommit på är mycket roligt är att experimentera med; är att göra trevliga ätbara och drickbara saker på en del av det som sommaren bjuder på i bär och frukt. Igår satte jag en sats fläder- och rabarbersaft och idag hällde jag upp det på flaskor, samt att jag druckit ett antal glas saft under kvällen. Kombinationen blev trevlig av fläder, rabarber och citron och saften fick en härlig färg. En god saft serveras med isbitar till de ev. varma sommardagarna.






Ett litet recept på fläder- och rabarbersaft
ca 1,5 liter skurna rabarber
ca 20 st fläderblommor
2 st skivade citroner
2 liter vatten
1,6 kg strösocker
knappt ½ dl citronsyra
Koka vatten och rabarber, tillsätt strösocker. Drag grytan från plattan. Lägg i fläderblommor och någon liten stund efter citronsyra och skivade citroner. Ställ grytan svalt och låt allt stå och dra 1-2 dygn. Sila och häll upp på flaskor.
Smaklig dryck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar