söndag 16 december 2012

Det finns kärlek, det finns ljus

 

Det är med en rörd känsla och en liten tår i ögat jag skriver detta inlägg. Musikhjälpen har nyss avslutats för i år där större delen av Sveriges befolkning har följt och bidragit till att barnen i slummen ska ha tillgång till rent vatten. Årets insamlingsresultat nådde över 23 miljoner, 20 miljoner mer än för 5 år sedan då musikhjälpen anordnades för första gången. När jag tidigare ikväll fick se och höra engagerade människor och höra om resultatet som kommer vara livsavgörande för barn i andra delar av världen, var det inte utan att någon tår kom och någon slags tro på mänskligheten. Det finns kärlek, det finns ljus även om vi allt för ofta påminns om det motsatta. Var och en kan vi bidra med något och tillsammans kan vi göra skillnad – jag kan bidra med något och tillsammans kan du och jag göra skillnad för en bättre värld. Att sträcka ut en hjälpande hand och för att ge av det man inte behöver. Det är ord som är en önskan om att det ska få bli verklighet och en strävan efter i mitt liv.

Jag kan inte låta bli att mina tankar leds in på kyrkan… jag hade önskat att få uppleva mer av hur kyrkan sträcker ut hjälpande händer och få se hur större delen av tillgångarna går till människor i nöd, istället för att se hur man upprätthåller verksamheter och väntar på att människor ska komma till en. Nöden finns nära oss, vi måste bara vilja se den. Mission tror jag först och främst handlar om att sträcka ut hjälpande händer…

Nåväl, idag blev jag glad och rörd över att det finns kärlek och ljus i vår värld och jag bara hoppas att det som musikhjälpen har förmedlat mig och större delen av svenska folket får ge ringar på vattnet.

“Fattigdom har inte skapats av Gud, utan av dig och mig därför att vi inte lärt oss älska vår nästa som oss själva.” – Shane Claiborne

“Det finns så det räcker åt allas behov, men inte till allas begär.” – Gandhi

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar