onsdag 7 november 2012

Letar ord för att beskriva vad jag känner


En älskad man jag tänker på… letar efter skrivna ord för beskriva vad jag känner.


Nära dig

Jag vill hålla av dig
utan att hålla fast dig
Jag vill ha dig
utan att äga dig
Jag vill älska dig
utan att göra om dig
Jag vill vara nära dig
utan att kväva dig
Jag vill ge dig kärlek
utan att ställa krav eller villkor
Jag vill ge upp mig jämte dig
Utan att gå före, utan att sacka efter
Jag vill vara din människa på jorden


Okänd


Att vara två.

Att vara två. Att kunna genomlida.
Att gå ifrån det lugnt tillrättalagda
och möta mörker över naken jord.
Att sluta upp vid någon annans sida,
och känna allt det ängsligt outsagda
bli bara självklarhet och enkla ord -

Att i två händers trevande förening
en stilla, gränslös ro och trygghet äga
djupt under stjärnorna, som andas kallt -
Att inte fråga efter mål och mening,
blott nalkas steg för steg det fjärranväga,
och veta ingenting, och ana allt.


Gulli Michanek


Vägen framför andra: kärleken

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

1 Kor 13:4-7

1 kommentar:

  1. he walks in beauty, like the night

    Of cloudless climes and starry skies;

    And all that's best of dark and bright

    Meet in her aspect and her eyes:

    Thus mellow'd to that tender light

    Which heaven to gaudy day denies.

    One shade the more, one ray the less,

    Had half impair'd the nameless grace

    Which waves in every raven tress,

    Or softly lightens o'er her face;

    Where thoughts serenely sweet express

    How pure, how dear their dwelling-place.

    And on that cheek, and o'er that brow,

    So soft, so calm, yet eloquent,

    The smiles that win, the tints that glow,

    But tell of days in goodness spent,

    A mind at peace with all below,

    A heart whose love is innocent!
    Lord Byron

    SvaraRadera